#77. Pajiștea – nivel B2

„Pajiștea” este o nuvelă științifico-fantastică scrisă de Ray Bradbury, publicată pentru prima dată în 1950. Amplasată într-o lume futuristă, povestea se învârte în jurul lui George și Lydia Hadley, un cuplu bogat care locuiește într-o casă avansată din punct de vedere tehnologic, care poate îndeplini fiecare nevoie. Punctul focal al casei lor este camera copiilor, care folosește realitatea virtuală pentru a crea medii realiste bazate pe imaginația copiilor.

Povestea începe cu George și Lydia care devin îngrijorați de copiii lor, Peter și Wendy, și de obsesia lor pentru această cameră. Ei observă că pereții afișează în mod constant un peisaj african realist de “veldt” (pajiste), complet cu lei care se ospătează cu o carcasă. În ciuda încercărilor lor de a limita accesul copiilor la această cameră, aceștia devin din ce în ce mai dependenți de ea ca formă de divertisment.

Pe măsură ce narațiunea se desfășoară, George și Lydia devin suspicioși cu privire la influența camerei asupra comportamentului copiilor lor. Ei observă că aceasta pare să reflecte dorințele și emoțiile subconștiente ale copiilor, mai degrabă decât propriile lor imaginații. Pajiștea devine din ce în ce mai vie și sinistră, leii părând a fi tot mai realiști și mai amenințători.

Preocupările lor cresc atunci când descoperă că această cameră a devenit un loc de violență și pericol, reflectând dorința copiilor de a fi eliberați de controlul părinților lor. Comportamentul copiilor devine din ce în ce mai ostil, iar George și Lydia realizează că și-au pierdut controlul asupra propriei case și familii.

Într-o întorsătură culminantă, George și Lydia devin victimele imaginației răzbunătoare a copiilor lor, pe măsură ce simularea pajiștei din cameră devine prea reală. Povestea se termină cu înfiorătoarea conștientizare că copiii au folosit camera pentru a-și prinde părinții în capcană în pajiștea africană, unde întâlnesc o soartă înfiorătoare în fața leilor virtuali.

„The Veldt”- “Pajiștea” explorează teme de tehnologie, rezultatele neglijării părinților și pericolele imaginației necontrolate. Acesta servește ca o poveste de avertizare cu privire la potențialele consecințe ale dependenței prea mari de tehnologie și ale eșecului în a răspunde nevoilor emoționale ale copiilor. Imaginile vii și povestirile cu suspans ale lui Bradbury creează o narațiune bântuitoare și care provoacă discuții care continuă să rezoneze în rândul cititorilor și astăzi.

Ascultă aici:

In English:


“The Veldt” is a science fiction short story written by Ray Bradbury, first published in 1950. Set in a futuristic world, the story revolves around George and Lydia Hadley, a wealthy couple who live in a technologically advanced home that can fulfill their every need. The focal point of their house is the nursery, a room that uses virtual reality to create lifelike environments based on the children’s imagination.

The story begins with George and Lydia becoming concerned about their children, Peter and Wendy, and their obsession with the nursery. They notice that the nursery walls constantly display a realistic African veldt (grassland) landscape, complete with lions feasting on a carcass. Despite their attempts to limit the children’s access to the nursery, they become increasingly reliant on it as a form of entertainment.

As the narrative unfolds, George and Lydia become suspicious of the nursery’s influence on their children’s behavior. They notice that the nursery seems to reflect the children’s subconscious desires and emotions, rather than their own imaginations. The veldt becomes increasingly vivid and sinister, with the lions appearing to be more lifelike and threatening.

Their concerns escalate when they discover that the nursery has become a place of violence and danger, reflecting the children’s desire to be free of their parents’ control. The children’s behavior becomes increasingly hostile, and George and Lydia realize that they have lost control over their own home and family.

In a climactic twist, George and Lydia become the victims of their children’s vengeful imagination, as the nursery’s simulation of the veldt becomes all too real. The story ends with the chilling realization that the children have used the nursery to trap their parents in the veldt, where they meet a gruesome fate at the hands of the virtual lions.

“The Veldt” explores themes of technology, parental neglect, and the dangers of unchecked imagination. It serves as a cautionary tale about the potential consequences of relying too heavily on technology and failing to address the emotional needs of children. Bradbury’s vivid imagery and suspenseful storytelling create a haunting and thought-provoking narrative that continues to resonate with readers today.